61 27 88 30

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

BLOG

om kroppen & behandlinger

Ønsker du viden om hvordan du kan forbedre dit liv? Ønsker du mere viden om hvad dine smerter kan være symptomer på?

Jamen så er du det rigtige sted. Her på siden laver jeg små oplæg omkring hvordan man gennem kost og motion kan forbedre sit liv. Herudover kommer jeg med oplæg om forskellige symptomer og hvad de kan indikere samt evt. øvelser til hvordan man selv kan arbejde henimod at mindske smerterne.

 

10 tips til hvordan du kan bevæge dig mere i din hverdag

Nytåret er overstået og løfterne om et mere aktivt 2022 føles allerede tungt. De gode intentioner om at dyrke motion hver dag når aldrig længere end at blive skrevet i kalenderen.

Vi har alle været der, men der findes løsninger på at komme igang uden, at det bliver uoverskueligt i en hektisk hverdag, der i forvejen er hårdt presset. 

motion foran tv

Et af mine tips er f.eks. at dyrke motion samtidig med vi ser TV. Når du først har rejst dig fra sofaen er der et utal af øvelser du kan styrke din krop med.

Hav mere sex !

Jo den er god nok, det er også motion og bevægelse og alting tæller. Vi forbrænder faktisk mellem 3 – 4 kalorier i minuttet når vi har sex.

Et af mine andre tips er at holde telefonmøde mens du går en tur. Tag headset og mobilen med og nyd du er uden for, fremfor et i lille mødelokale.

Er i blot nogle få som skal holde møde, kan I også lave det til en walk-and-talk i det fri. Det er sundt for samarbejdet, kreativiteten og det mentale.

Lav walking lunges når du handler ind

Jo, du får nok et ekstra blik og måske et smil med på vejen. Men det er oplagt at lave lunges-øvelser på de lange korridorer mellem hylderne i supermarkedet !

saadan laver du walking lunges

Et af de helt nemme tips er, at parkere bilen langt væk fra indgangen – det giver mange flere skridt og tæller med som bevægelse !

ideer til aktiv leg med familien

Udskift det stillesidende spil med et aktivt et af slagsen. Det findes så mange sjove aktive spil- både for familien og når man er sammen med vennerne. F.eks. twister, stoleleg, danse limbo, gemmeleg, hulahop ring, sjippe…….

Hvordan føles en diskusprolaps?

Symptomer på diskusprolaps beskrives som jag gennem ryggen, der kan give en snurrende/prikkende fornemmelse ud i det ene ben/arm, ved sjældne tilfælde kan det udstråle til begge sider. Smerterne mindskes fx ved at ligge sig ned så kompressionen af diskus mindskes. 

Ondt i ryggen kan behandles hos fysioterapeut

Modsat vil man ofte mærke en forværring ved foroverbøjninger, tunge løft eller sidebøjninger i ryggen, fordi dette øger kompressionen af diskus. Alt efter sværhedsgraden af diskusprolapsen kan den give lokale smerter eller udstråling til arme/ben. Man kan have ændret følesans og nedsat kraft i benet, så det gør det svært at stå på tæer eller hæle.

Healingstid på diskusprolaps

Den typiske diskusprolaps healer op i løbet 4 til 8 uger, dog kan man være øm i ryggen omkring områder hvor diskusprolapsen var, i op til 3 måneder eller mere. Dog kan hurtig igangsættelse af behandling, råd og vejledning omkring belastning af ryggen medvirke til hurtigere tilbagevending til en aktiv hverdag.

Symptomer på diskusprolaps

Typiske symptomer

  • Udstrålende smerter i ben/arm.
  • Smerter forværres ved hoste
  • Følelsesløshed i ben/arm
  • Nedsat kraft i ben/arm

Svære symptomer

Hvis du oplever disse smerter skal du kontakte din læge

  • Problemer med vandladning og afføring
  • Seksuelle problemer
  • Følelsesløshed i skridtet/underlivet
  • Spasticitet eller stivhed i dele af kroppen

Du skal kontakt lægen STRAKS,
hvis du akut får :
· meget nedsat styrke
· svært ved at gå
· mister kontrollen over vandladning, afføring eller seksuel funktion

Fysioterapeut Nikoline i Ringsted

VIL DU HAVE FÆRRE SMERTER ?

    Lad mig hjælpe dig   –  Kontakt mig og få en uforpligtende snak

    RING PÅ  61 27 88 30

    eller send en besked   →

    4 + 6 =

    Slip for lændesmerter

    laendesmerter

    En ud af tre danskere får lændesmerter eller gener hen over lænden mindst en gang om året. Dog rammer det kvinder oftere end mænd.

    Der er forskellige symptomer, der kan varierer fra forskellige former og intensitet. 

    • Skarpe smerter under aktivitet, skyldes ofte dysfunktioner i muskulaturen.
    • Hold i lænden, dette skyldes ofte fejlstilling i nederste hvirvler eller hvis ryggen er i fare for at få en stor skade.
    • Smerter i lænden der stråler ud i balden og ned i benet, skyldes ofte at nerver i nerveplexet i lænden er påvirket.

    Sådan kan du selv reducere eller helt fjerne lændesmerter

    • Vær aktiv i 30 minutter 3 til 4 gange om ugen. Fysisk aktivitet styrker og forbedre kredsløbet i kroppen således at hvirvler og diskusprolapser forbliver sunde.
    •  

    • Prioriter din søvn. Sørg for at få ca. 7,5 timers søvn af god kvalitet, led og diskus bliver ernæret og styrket i løbet af natten. I løbet af natten kommer der mere væske ind i diskus således at de er tykkere om morgen end om aftenen.
    • Styrk muskler, led og sener gennem styrketræning. Styrketræning øger blodtilstrømningen til ryggen, øger tætheden af knogler og styrker led og ledbånd i kroppen.
    • Sund kost! En af grundstenene i en stærk, sund og smertefri krop er en sund og varieret kost.

     

    • Reducer stress. Når du er stresset producere du hormonet kortisol. For meget kortisol i kroppen skader din krop,  hæmmer dit immunforsvar og øger risikoen for infektioner. Kortisol får kroppen til at pumpe blodet hurtigere rundt, dette øger risikoen for forhøjet blodtryk.

    Nakkesmerter og hovedpine

    Mellem 30-50% af befolkningen lider ofte af nakkesmerter. Dette er derved en af de hyppigste årsager til sygefravær. Der er forskellige symptomer på smerter i nakken:

    • Hold i nakken
    • Låsning i nakken
    • Stivhed i nakken
    • Smerter ud i armen
    • Svimmelhed
    • Hovedpine/migræne 

    Nakkesmerter kan ofte udløse hovedpine. Hold i nakken eller låsning i nakken kan lave et tryk på nerverne op til hovedet eller til nerverne ud til armen og derved udløse en hovedpine eller en sovende fornemmelse i armen og fingrene. Ligeledes kan muskelspændinger og spændinger i bindevævet forsage spændingshovedpine.

    hold i nakken behandling

    Sådan mindsker du nakkesmerter

    spaendings hovedpine fjernes med behandling af fysioterapi
    nakkemassage hos fysioterapeut
    nakkesmerter ved arbejde